Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Dyskryminacja

Procedura zgłaszania niepożądanych zachowań, w tym nierównego traktowania, dyskryminacji, molestowania, molestowania seksualnego 

Na UW istnieją dwie ścieżki zgłaszania przypadków niepożądanych zachowań:

Nieformalne postępowanie naprawcze prowadzone przez Zespół Rzeczniczki Akademickiej

  • odformalizowane postępowanie w przypadku zgłoszenia konfliktów (w tym pracowniczych, doktoranckich oraz studenckich), nieprawidłowości proceduralnych i prawnych, niesprawiedliwego i nierównego traktowania;
  • pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, łagodzenie ich negatywnych skutków;
  • możliwość skierowania sprawy do mediacji;
  • działanie oparte na zasadach: poufności, bezstronności, niezależności i nieformalności.

Do Ombudsmana można się zgłaszać osobiście, mailowo lub telefonicznie.
Konieczne jest wcześniejsze mailowe umówienie spotkania.

ul. Dobra 56/66 (I piętro, pokój numer 1.60 C), 00–312 Warszawa
e-mail: ombudsman(at)uw.edu.pl
tel. 22 55 27 019

Formalne zgłoszenie skargi na nierówne traktowanie, dyskryminację (w tym molestowanie i molestowanie seksualne), mobbing albo inne zachowania niepożądane – zgłoszenie skargi.

Formalne zgłoszenia skargi do Komisji ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz Komisji ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych reguluje zarządzenia rektora UW nr 21 z 28 lutego 2024 roku w sprawie polityki przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.

Zarządzenie opisuje krok po kroku, kto jest uprawniony do złożenia skargi, w jaki sposób złożyć skargę, jak przebiega postępowanie i jakie są konsekwencje stwierdzenia nieakceptowanych zachowań.

Jakie sprawy można zgłaszać:

  • nierówne traktowanie;
  • dyskryminacja (w tym molestowanie i molestowanie seksualne);
  • mobbing;
  • inne zachowania niepożądane.

Kto może zgłaszać skargę:

  • każda osoba bezpośrednio dotknięta nierównym traktowaniem, dyskryminacją (w tym molestowaniem i molestowaniem seksualnym) oraz innymi zachowaniami niepożądanymi;
  • osoba pracująca na UW (na podstawie umowy o pracę oraz świadcząca pracę/usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko) bezpośrednio dotknięta mobbingiem.

Konieczne warunki do zgłoszenia skargi:

  • osobiste zgłoszenie sprawy przez osobę, której zdarzenie bezpośrednio dotyczy (zgłoszeniom anonimowym nie nadaje się biegu);
  • zdarzenie musi dotyczyć pracownika_cy, doktoranta_ki lub studenta_ki UW, na terenie Uniwersytetu lub być funkcjonalnie związane z działalnością UW (byli pracownicy, doktoranci i studenci nie podlegają procedurze);
  • zgłoszenie powinno zostać złożone przed upływem 3 lat od zdarzenia lub ostatniego z serii zdarzeń będących przedmiotem zgłoszenia (w wyjątkowo uzasadnionych sytuacjach możliwe będzie przyjęcie zgłoszenia odnoszącego się do zdarzeń, które miały miejsce wcześniej).

Zgłoszenie:

  • składa się w formie papierowej lub elektronicznej do Zespołu Koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym (w skład Zespołu wchodzą dwie koordynatorki);
  • koordynatorki zapewniają pełną poufność zgłoszenia;
  • koordynatorka wstępnie bada zgłoszenie i niezwłocznie przeprowadza rozmowę z osobą zgłaszającą/osobami zgłaszającymi;
  • w przypadku potwierdzenia prawdopodobieństwa wystąpienia opisanych w skardze zachowań kieruje sprawę do odpowiedniej Komisji – Komisji ds. nierównego traktowania i dyskryminacji lub Komisji ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych;
  • koordynatorka może również uznać zgłoszenie za nieuzasadnione i pozostawić bez dalszego biegu – od tej decyzji przysługuje odwołanie do Przewodniczącego odpowiedniej Komisji;
  • w pozostałych przypadkach Koordynatorka może skierować zgłaszającego, za jego zgodą, do właściwej jednostki uniwersyteckiej, która może służyć pomocą w rozwiązaniu problemu.

Postępowanie:

  • informacja o wszczęciu postępowania przed odpowiednią Komisją trafia do osoby zgłaszającej sprawę, do osoby, której sprawa dotyczy oraz jej przełożonego (od momentu zgłoszenia sprawy do Komisji, postępowanie przestaje być poufne);
  • celem postępowania przed Komisją jest wyrażenie opinii w sprawie zgłoszenia i przedstawienie rekomendacji co do dalszych działań;
  • przewodniczący odpowiedniej Komisji, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji o zgłoszeniu od Koordynatora, wyznacza ze składu Komisji trzyosobowy Zespół Opiniujący do wyjaśnienia sprawy;
  • osoba zgłaszająca sprawę oraz osoba, wobec której wystąpiono ze zgłoszeniem, mają prawo wglądu we wszystkie dokumenty niezbędne do wyjaśnienia sprawy, w tym w treść zgłoszenia i innych dokumentów;
  • postępowanie prowadzone przez Zespół Opiniujący powinno zakończyć się w ciągu czterech miesięcy (w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, termin ten może ulec przedłużeniu).

Działania naprawcze rekomendowane przez Komisje:

  • wobec sprawcy  nierównego traktowania, dyskryminacji, mobbingu lub innego zachowania niepożądanego Komisja może rekomendować np.: zobowiązanie do udziału w szkoleniach lub warsztatach antydyskryminacyjnych bądź antymobbingowych, zobowiązanie do przeprosin, skierowanie sprawy do rzecznika dyscyplinarnego, rozwiązanie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej;
  • wobec osoby poszkodowanej Komisja może rekomendować działania naprawcze, w szczególności: wsparcie psychologiczne, zmianę grupy zajęciowej, egzaminatora, promotora lub promotora pomocniczego, przeniesienie w strukturach Uniwersytetu.

Opinia Komisji, zawierająca pisemne uzasadnienie przyjętego stanowiska, przekazywana jest do rektora oraz kierownika jednostki lub innego właściwego przełożonego oraz do wiadomości osoby inicjującej postępowanie i osoby, przeciwko której toczyło się postępowanie.

Konsekwencje wydania opinii przez Komisje:

W razie stwierdzenia przez Komisję wystąpienia przypadku nierównego traktowania, dyskryminacji, w tym molestowania, molestowania seksualnego, mobbingu lub innych zachowań niepożądanych rektor może podjąć decyzję odpowiednio o:

  • nałożeniu kary upomnienia, w przypadku, gdy czyn stanowi przewinienie dyscyplinarne mniejszej wagi i udowodnienie winy nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego;
  • nałożeniu kary porządkowej wynikającej z Kodeksu pracy;
  • poleceniu rzecznikowi dyscyplinarnemu (odpowiednio d/s pracowników będących nauczycielami akademickimi albo d/s studentów i doktorantów) prowadzenia postępowania wyjaśniającego i w razie istnienia podstaw rozpoczęcie procedury dyscyplinarnej;
  • rozwiązaniu stosunku pracy lub o rozwiązaniu umowy w przypadku umów cywilnoprawnych;
  • zastosowaniu rekomendowanych przez Komisję środków naprawczych.

Rektor w ciągu miesiąca od otrzymania stanowiska Komisji informuje pisemnie odpowiednią Komisję oraz odpowiedniego koordynatora, a także zgłaszającego, osobę, której zgłoszenie dotyczy oraz przełożonego lub kierownika właściwej jednostki organizacyjnej o ewentualnych dalszych czynnościach podjętych w sprawie.