Dyskryminacja
Procedura zgłaszania niepożądanych zachowań, w tym nierównego traktowania, dyskryminacji, molestowania, molestowania seksualnego
Na UW istnieją dwie ścieżki zgłaszania przypadków niepożądanych zachowań:
Nieformalne postępowanie naprawcze prowadzone przez Zespół Rzeczniczki Akademickiej
- odformalizowane postępowanie w przypadku zgłoszenia konfliktów (w tym pracowniczych, doktoranckich oraz studenckich), nieprawidłowości proceduralnych i prawnych, niesprawiedliwego i nierównego traktowania;
- pomoc w rozwiązywaniu konfliktów, łagodzenie ich negatywnych skutków;
- możliwość skierowania sprawy do mediacji;
- działanie oparte na zasadach: poufności, bezstronności, niezależności i nieformalności.
Do Ombudsmana można się zgłaszać osobiście, mailowo lub telefonicznie.
Konieczne jest wcześniejsze mailowe umówienie spotkania.
ul. Dobra 56/66 (I piętro, pokój numer 1.60 C), 00–312 Warszawa
e-mail: ombudsman(at)uw.edu.pl
tel. 22 55 27 019
Formalne zgłoszenie skargi na nierówne traktowanie, dyskryminację (w tym molestowanie i molestowanie seksualne), mobbing albo inne zachowania niepożądane – zgłoszenie skargi.
Formalne zgłoszenia skargi do Komisji ds. nierównego traktowania i dyskryminacji oraz Komisji ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych reguluje zarządzenia rektora UW nr 21 z 28 lutego 2024 roku w sprawie polityki przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i innym zachowaniom niepożądanym.
Zarządzenie opisuje krok po kroku, kto jest uprawniony do złożenia skargi, w jaki sposób złożyć skargę, jak przebiega postępowanie i jakie są konsekwencje stwierdzenia nieakceptowanych zachowań.
Jakie sprawy można zgłaszać:
- nierówne traktowanie;
- dyskryminacja (w tym molestowanie i molestowanie seksualne);
- mobbing;
- inne zachowania niepożądane.
Kto może zgłaszać skargę:
- każda osoba bezpośrednio dotknięta nierównym traktowaniem, dyskryminacją (w tym molestowaniem i molestowaniem seksualnym) oraz innymi zachowaniami niepożądanymi;
- osoba pracująca na UW (na podstawie umowy o pracę oraz świadcząca pracę/usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko) bezpośrednio dotknięta mobbingiem.
Konieczne warunki do zgłoszenia skargi:
- osobiste zgłoszenie sprawy przez osobę, której zdarzenie bezpośrednio dotyczy (zgłoszeniom anonimowym nie nadaje się biegu);
- zdarzenie musi dotyczyć pracownika_cy, doktoranta_ki lub studenta_ki UW, na terenie Uniwersytetu lub być funkcjonalnie związane z działalnością UW (byli pracownicy, doktoranci i studenci nie podlegają procedurze);
- zgłoszenie powinno zostać złożone przed upływem 3 lat od zdarzenia lub ostatniego z serii zdarzeń będących przedmiotem zgłoszenia (w wyjątkowo uzasadnionych sytuacjach możliwe będzie przyjęcie zgłoszenia odnoszącego się do zdarzeń, które miały miejsce wcześniej).
Zgłoszenie:
- składa się w formie papierowej lub elektronicznej do Zespołu Koordynatorek ds. przeciwdziałania nierównemu traktowaniu, dyskryminacji, mobbingowi oraz innym zachowaniom niepożądanym (w skład Zespołu wchodzą dwie koordynatorki);
- koordynatorki zapewniają pełną poufność zgłoszenia;
- koordynatorka wstępnie bada zgłoszenie i niezwłocznie przeprowadza rozmowę z osobą zgłaszającą/osobami zgłaszającymi;
- w przypadku potwierdzenia prawdopodobieństwa wystąpienia opisanych w skardze zachowań kieruje sprawę do odpowiedniej Komisji – Komisji ds. nierównego traktowania i dyskryminacji lub Komisji ds. mobbingu i innych zachowań niepożądanych;
- koordynatorka może również uznać zgłoszenie za nieuzasadnione i pozostawić bez dalszego biegu – od tej decyzji przysługuje odwołanie do Przewodniczącego odpowiedniej Komisji;
- w pozostałych przypadkach Koordynatorka może skierować zgłaszającego, za jego zgodą, do właściwej jednostki uniwersyteckiej, która może służyć pomocą w rozwiązaniu problemu.
Postępowanie:
- informacja o wszczęciu postępowania przed odpowiednią Komisją trafia do osoby zgłaszającej sprawę, do osoby, której sprawa dotyczy oraz jej przełożonego (od momentu zgłoszenia sprawy do Komisji, postępowanie przestaje być poufne);
- celem postępowania przed Komisją jest wyrażenie opinii w sprawie zgłoszenia i przedstawienie rekomendacji co do dalszych działań;
- przewodniczący odpowiedniej Komisji, w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji o zgłoszeniu od Koordynatora, wyznacza ze składu Komisji trzyosobowy Zespół Opiniujący do wyjaśnienia sprawy;
- osoba zgłaszająca sprawę oraz osoba, wobec której wystąpiono ze zgłoszeniem, mają prawo wglądu we wszystkie dokumenty niezbędne do wyjaśnienia sprawy, w tym w treść zgłoszenia i innych dokumentów;
- postępowanie prowadzone przez Zespół Opiniujący powinno zakończyć się w ciągu czterech miesięcy (w szczególnie uzasadnionych okolicznościach, termin ten może ulec przedłużeniu).
Działania naprawcze rekomendowane przez Komisje:
- wobec sprawcy nierównego traktowania, dyskryminacji, mobbingu lub innego zachowania niepożądanego Komisja może rekomendować np.: zobowiązanie do udziału w szkoleniach lub warsztatach antydyskryminacyjnych bądź antymobbingowych, zobowiązanie do przeprosin, skierowanie sprawy do rzecznika dyscyplinarnego, rozwiązanie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej;
- wobec osoby poszkodowanej Komisja może rekomendować działania naprawcze, w szczególności: wsparcie psychologiczne, zmianę grupy zajęciowej, egzaminatora, promotora lub promotora pomocniczego, przeniesienie w strukturach Uniwersytetu.
Opinia Komisji, zawierająca pisemne uzasadnienie przyjętego stanowiska, przekazywana jest do rektora oraz kierownika jednostki lub innego właściwego przełożonego oraz do wiadomości osoby inicjującej postępowanie i osoby, przeciwko której toczyło się postępowanie.
Konsekwencje wydania opinii przez Komisje:
W razie stwierdzenia przez Komisję wystąpienia przypadku nierównego traktowania, dyskryminacji, w tym molestowania, molestowania seksualnego, mobbingu lub innych zachowań niepożądanych rektor może podjąć decyzję odpowiednio o:
- nałożeniu kary upomnienia, w przypadku, gdy czyn stanowi przewinienie dyscyplinarne mniejszej wagi i udowodnienie winy nie wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego;
- nałożeniu kary porządkowej wynikającej z Kodeksu pracy;
- poleceniu rzecznikowi dyscyplinarnemu (odpowiednio d/s pracowników będących nauczycielami akademickimi albo d/s studentów i doktorantów) prowadzenia postępowania wyjaśniającego i w razie istnienia podstaw rozpoczęcie procedury dyscyplinarnej;
- rozwiązaniu stosunku pracy lub o rozwiązaniu umowy w przypadku umów cywilnoprawnych;
- zastosowaniu rekomendowanych przez Komisję środków naprawczych.
Rektor w ciągu miesiąca od otrzymania stanowiska Komisji informuje pisemnie odpowiednią Komisję oraz odpowiedniego koordynatora, a także zgłaszającego, osobę, której zgłoszenie dotyczy oraz przełożonego lub kierownika właściwej jednostki organizacyjnej o ewentualnych dalszych czynnościach podjętych w sprawie.